Satanov zárez a chuťovky Mengusovskej doliny

23.02.2018
satanov-zarez-a-chutovky-mengusovskej-doliny

Okolie Popradského plesa s Mengusovskou a Zlomiskovou dolinou je oficiálne najčastejšie navštevovanou lezeckou oblasťou vo Vysokých Tatrách. Dovolím si tvrdiť, že tento kus Tatier vedie aj v pomyselných skialpových štatistikách. Široké pláne, strmé žlaby, zjazdy z vrcholov, prechody sediel, ba aj cezhraničné okruhy.

Mne sa Mengusovská dolina spája s prvou vynáškou, prvým tatranským lezením, Tatarkovým prechodom, ale aj so zásnubami s mojou manželkou. Veľmi rád sa sem spolu s kamarátmi vraciam a možností pridať novú túru v nepoznanom teréne už nie je veľa. O to viac poteší, keď sa podarí za víkend zaknihovať dve premiéry v jednom hrebeni.

Začnem však chronologicky. Piatok 16. februára prináša mierne sneženie s relatívne slabou podporou vetra. Po zotmení sa postupne vyjasní a sobota začína slnečnou oblohou a bezvetrím. Ako prvý dnes padne za obeť žlab v juhozápadnej stene Rysov. Na vrchole dochádza k česko-slovenskému stretnutiu s kamošmi na slovensko-poľskej hranici. Spojíme sily a skoro v dvojcifernom počte rozryjeme túto orientačne zložitejšiu záležitosť z najvyššieho bodu Rzeczpospolity Polskej. Do žlabu ešte nestihlo slnko uderiť a sneh sa dá kategorizovať ako zhutnený prašan. Následne sa rôznymi spôsobmi premiestnime do Satanej dolinky, kde sa rozdelíme do dvoch skupín. Obidva naše ciele majú čosi spoločne s najvyšším bodom v hrebeni Bášt. Tradičný Satanov žlab je zárukou prašanu, no mňa to láka  do Červeného žlabu s cieľom prebojovať sa do Satanovho zárezu.

Vidno_bolo_aj_Babiu_horu

Odhodlanie máme, výšku na pásoch hravo naberáme a za chvíľu sme v mieste, kde vidíme po pravej strane strmú snehovú rampu. Tá by nás po zlyžovaní zárezu mala priviesť naspäť do Červeného žlabu, tak ako radí stránka Mira Peťa. Od udatných horolezcov prešlapaná stopa však velí pokračovať priamo hore zužujúcim sa kuloárom. Chalani nás počkajú v polovici a nasleduje výmena stráží. Očakávame klasické bagrovanie, no sme piati a  pripravení sa v razení stopy prestriedať. Nečakane platí, že čím vyššie, tým lepšie podmienky a tak ani nestihnem Klárku v stope vymeniť. Mravcova skupina posledný víkend najužšiu pasáž žlabu úspešne prerazila a ostal po nej tvrdý  nosný sneh.

Bez pochyby sú aj dnes v tomto skiextréme vhodné podmienky a v najužšom mieste je to presnežené aj na dva metre. My máme iné plány. V sedle sa nezdržujeme a exponovaným hrebienkom mierime do miesta určenia – Satanovho zárezu. Prvé oblúky sa vydaria a napriek miestami ľadovému podkladu sa tešíme dobrým podmienkam v nádhernej scenérii. Je potrebné neustále hľadať vhodný smer , vyhýbať sa skalným prahom a nájsť cestu naspäť do ústia Červeného žlabu. Máme čo robiť. Celkovo však prevláda radosť z nevšedného priam alpského charakteru tejto túry. Pozornosť ešte treba zvýšiť pri prejazde strmého traverzu pri návrate do širokej spodnej časti kuloára. Všetkým piatim sa nám to podarí a zjazd na dno dolinky je za odmenu. Počasie sa ešte nestihlo úplne pokaziť a uvidíme, čo prinesie nedeľa.

V_žlabe_pohľad_dole

Klasické Chopkové počasie dorazilo v nedeľu aj do dolinky pod Váhou a tak v hmle, vetre a snežení mierime na rannú kávu na Popradské pleso. Predpoveď hovorí, že od juhozápadu sa má v priebehu dňa oblačnosť rozpadávať, tak veríme, že to príde aj do Tatier. Na tretí stupeň lavínoveho nebezpečenstva odpovedáme výstupom cez relatívne bezpečný chrbát Patrie. Tak ako vždy je tu už natiahnutá stopa a za niečo vyše dvoch hodín sme na vrchole. Možnosti zjazdu sú na tri svetové strany a mne sa doposiaľ podarilo vždy len na juh a na západ.

Ostrva_vystupuje_z_oblačnosti

Trochu nervózne čakáme, či uvidíme kade kam v neznámom teréne. Oblačnosť sa rozostúpi, žlab do Mengusovskej doliny je nedotknutý, plný čerstvého snehu. Sonda vychádza vcelku priaznivo, tak sa ide na vec. Od prvého oblúku sa jedná o luxusný prašan. To, čo sa odohrávalo potom je ťažko popísať. Mieša sa radosť z náhleho zlepšenia počasia, perfektných snehových podmienok, dobrej partie a možnosti byť v novom nepoznanom teréne. Povedal by som, že sme boli v správnom čase na správnom mieste a to celý víkend. A hlavne so skvelými kamošmi, s ktorými na to budeme dlho spomínať.

Lukáš Stanzel

Foto: Klára Holubová, Lukáš

Fotky Satanov zárez a chuťovky Mengusovskej doliny

RE: Satanov zárez a chuťovky Mengusovskej doliny
Čendo 26.02.2018
Vymákli ste to parádne..chválim článok a obzvlášť fotky sú nádherné. :-)