Skialp prieskum Spádovej dolinky

19.05.2016
skialp-prieskum-spadovej-dolinky

Vysoké Tatry - najmenšie veľhory pre nás tej najväčšej skialpovej dôležitosti...

Už dva dni po konečnom priestupe cez dlhé roky magnetizované Temnosmrečianske sedlo sme sa s Elkom vydali nazrieť do ďalšej trinástej skialpovej komnaty Vysokých Tatier: Spádovej dolinky.

Skialpinizmus pre mňa predstavuje okrem pohybu na čerstvom vzduchu, tréningu, športovania, stretávania s s priateľmi, lyžovania, vychutnávania si pobytu v prírode aj ďalší dôležitý faktor: Objavovanie nových miest ...

"Riskovanie môže byť nebezpečné, stereotyp je smrteľný..." (Paolo Coelho)

na_archívnej_fotke_priebeh_prieskumu

Štartujeme na Popradskom plese (vďaka neznámym priateľom za zvezenie), klasický výšlap na chatu pod Rysmi a do sedla Váhy. Odtiaľ lyžujeme dole do Ťažkej doliny.

Schádzame až ku Ťažkému plesu. Už nad ním traverzujeme vľavo do strmého svahu pod ústím Spádovej dolinky.

Spádová je verná svojmu menu. Je ukončená strmým "spádom" tvoreným z väčšej časti ľadom. Nachádzame ale dosť priestoru pre výstup na lyžiach a tak šliapeme hore. V závere už idú lyže do ruky a ide sa na pešo.

Spád sa zmierňuje. Dolinka sa otvára. Úžasné pohľady, sme tu prvý raz.

V závere dolinky najnižšie položené miesto sa volá Česká štrbina. Ideme najprv do nej. Záver je strmý. Kúsok leziem. Nachádzam zlaňák ale nenachádzam možnosť bezproblémového výstupu z druhej strany. To je to čo nás dnes zaujíma najviac.

Schádzame dole a vystupujeme hore prvým žľabom napravo od spomínanej Českej štrbiny. Mala by to byť Vyšná Kamzíčia štrbina. Vychádzame hore na hrebeň. Nakukujeme dole smerom ku Czarnemu stawu. Stále nie je vidieť bezproblémový smer výstupu zdola ale už aspoň si to vieme predstaviť, čo nás bude čakať tu hore až raz budeme vystupovať z druhej strany... až raz

Až neskôr sa dozvedám, že Vyšná kamzíčia štrbina je ešte o kúsok ďalej. (foto v galérii)

spád_do_Spádovej

Nasleduje návrat. Počasie sa kazí. V horách úplne normálna vec. Ideme ešte preskúmať možnosť traverzu cez hrebienok do žľabu smerom k Mlynárovi. Dalo by sa to... pre prípad, že by spád Spádovej nepustil... ťažko by to bolo odhadnúť zhora, my dnes našťastie ideme zdola a tak po našej výstupovej stope aj pekne schádzame na lyžiach dole...

Počasie sa kazí definitívne... Návrat cez Váhu je už rutinou...

Parádny pocit v tak notoricky známych horách ocitnúť sa v pre nás neznámom a odľahlom mieste...

foto: Elko, Martin

Fotky Skialp prieskum Spádovej dolinky

RE: Skialp prieskum Spádovej dolinky
fando 26.05.2016
Ja si myslím , že táto časť TP je dosť nasilu. Logickejšie by bolo to ísť z čierneho stavu na Rysy a cez Váhu do Ťažkej dol.,ale vlastne originál je originál.

Pištík 04.01.2017
Spádová dolinka a vôbec tie miesta, to je kapitola sama o sebe. Jedna obrovská nádhera, dýcha to rajom, akoby Tatry na druhú. Príroda sa tam úplne vybláznila. Je len dobre, že je to tak ďaleko :) Pekný výlet-makli ste si!